همین چند روز قبل بود، قبل‌تر از تهیه‌ی این گزارش؛ روی صندلی پارک نشستم و به وسایل ورزشی خیره شدم.بچه‌های خیلی کوچک از سر و کول آن بالا می‌رفتند. پیرمردها نم نم و آهسته کار می‌کردند و بعضی‌ها دسته جمعی می‌آمدند و روی آن‌ها می‌رفتند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 647

جذاب‌ترین بخش، آویزان شدن از بارفیکس بود که نفر اول دستش را به میله می‌گرفت و نفر دوم پای او را... .

نه که فقط این‌ها باشند؛ مدتی که من آن‌جا بودم، خانم‌ها و مردهای میانسالی آمده‌بودند که جدی و درست ورزش می‌کردند و خیلی‌ها هم بودند که همه‌ی حرکت‌ها را غلط انجام می‌دادند؛ خنده‌ام می‌گرفت. نوجوانانی را هم دیدم که با علاقه ورزش می‌کردند.وقتی برمی‌گشتم خواستم از یکی از دستگاه‌ها استفاده کنم. از پایه در آمده بود و حتماً این اتفاق در اثر برخوردهای امروز نیفتاده بود. ماجرا به روزهای قبل و تکرار این برخوردها برمی‌گشت.

«محمد مشهدی یاری» مدیر ورزش همگانی شهرداری تهران، به پرسش‌های ما دراین باره پاسخ می‌دهد:

  • این دستگاه‌ها محدودیت سنی و وزنی ندارد؟ خیلی وقت‌ها دیده شده بچه‌های خیلی کوچک یا افراد سنگین وزن از آن‌ها استفاده می‌کنند؟

دستگاه‌های عمومی با وزن بدن کار می‌کنند، نیروی مقاومتی آن‌ها وزن بدن آدم است. دستگاه‌های ورزشی وقتی عمومی می‌شود، سن یا وزن خاصی ندارد، برای همه است.

  • شهروندان چه‌طور استفاده کنند که این دستگاه‌ها کم‌تر آسیب ببیند و خراب نشوند؟

خرابی‌اش آن‌قدر مهم نیست! نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از آن‌ها مهم است که به اندام‌ها آسیب نزند. در مرحله‌ی اول این که روی همه‌ی این دستگاه‌ها باید توضیح‌هایی باشد درباره‌ی این دستگاه‌ها.

دوم این‌که در ایستگاه‌های تندرستی ما در اکثر پارک‌ها، مربی‌های تندرستی هستند که وقتی کسی اشتباهی انجام می‌دهد توضیح می‌دهند. اما خب تعدادی از شهروندان هستند که نه می‌پرسند و نه دوست دارند کمک‌شان کنی. ما تا جایی که بتوانیم اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

  • اما در خیلی از پارک‌ها این دستگاه‌ها از پایه درآمده‌اند یا لق شده‌اند؟

البته این‌ها احتیاج به تعمیر دارد و رسیدگی می‌خواهد. بالأخره این دستگاه‌ها خراب هم می‌شوند و هر وقت شهروندان مشاهده کردند دستگاهی خراب شده است برای تعمیرش با شماره تلفن 1818 تماس بگیرند.

  • قبلاً روی این دستگاه‌ها روش استفاده از آن نوشته شده بود؟ 

ممکن است دستگاه‌های جدیدی که نصب شده توضیح نداشته باشد.

ما نامه‌ای نوشته‌ایم به مناطق، که ملزمشان کرده‌ایم این تابلوهای راهنما یا کنار و یا روی دستگاه باید باشد و 90 درصد این را اجرا کرده‌اند. یک کلیپ آموزشی هم در باره‌ی نحوه‌ی استفاده از این دستگاه‌ها ساخته شده که قرار است به‌زودی از تلویزیون پخش شود.

  • چه تعداد ست ورزشی در تهران داریم؟

الان در 1400 پارک این دستگاه‌ها نصب شده‌اند و در بعضی از پارک‌ها چند سری دستگاه داریم.

کد خبر 168634
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز